Ängelholms kommunvapen Ängelholms kommunvapen

Verktygsmeny

Hjälp

Sök på webbplatsen

Chatta med oss

Hej, vill du ha hjälp?



Chatten öppnas i nytt fönster i din webbläsare

Texten i chatten sparas och blir en allmän handling som vem som helst kan begära att få läsa.

Regler och villkor för chatten

Dödsboanmälan

Om det inte finns några tillgångar i dödsboet efter den avlidne kan Ängelholms kommun hjälpa till att göra en enklare bouppteckning, en så kallad dödsboanmälan. Dödsbodelägare (de personer som har rätt till arv) kan i så fall kontakta kommunens dödsbohandläggare för att påbörja en utredning.

Vad är en dödsboanmälan?

Det ska alltid göras en bouppteckning när någon avlidit. En bouppteckning är en förteckning över vad den avlidne ägde och vilka skulder personen hade. Det är vanligast att en jurist gör bouppteckningen.

Om den avlidnes pengar inte räcker för att betala en bouppteckning kan kommunen hjälpa till med en så kallad dödsboanmälan. Det är en sammanställning av den avlidnes tillgångar och skulder. En dödsboanmälan är gratis.

Dödsboanmälan kan inte upprättas:

  • om den döde efterlämnar fast egendom eller tomträtt
  • om någon av dödsbodelägarna i stället begär att en bouppteckning ska upprättas

Viktigt att tänka på:

  • Den avlidne ska ha varit folkbokförd i kommunen.
  • Räkningar som avser dödsboet ska inte betalas förrän dödsboanmälan är klar.
  • Om autogiro finns ska dessa stoppas.
  • Om det finns andra överföringar/transaktioner på den avlidnes konto ska dessa stoppas så snart som möjligt.
  • Om det finns en fullmakt upphör denna att gälla vid dödsfallet. Även förordnande som god man eller förvaltare upphör vid dödsfall. God man kan tillfälligt utses med uppdrag att bevaka rätt i dödsbo. 

Så går utredningen om dödsboanmälan till

Du som är dödsbodelägare (du som har rätt till arv) eller är företrädare för dödsboet kontaktar kommunens dödsbohandläggare. Därefter gör oftast en handläggare hembesök i den avlidnes bostad.

Vid hembesöket värderar handläggaren dödsboet och går igenom dödsboets tillgångar och skulder. Dödsboanmälan gäller för den ekonomiska situationen på dödsdagen och bör göras senast inom två månader efter dödsfallet.

Tänk på följande inför och efter hembesöket:

  • att inte röra någonting i hemmet före hembesöket
  • att förbereda nödvändiga handlingar som kommunens handläggare gett dig skriftlig information om

Dödsbohandläggaren gör själva dödsboanmälan och skickar den för registrering hos Skatteverket.

Om du vill få möjlighet till dödsboanmälan utredd:

Ta kontakt med våra dödsbohandläggare på Kundtjänst tel 0431-870 00 eller fyll i formuläret nedan.

Dina uppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen PUL och skickas till en Kundtjänsthandläggare. När din anmälan är inkommen kommer du att bli kontaktad för besökbokning och mer information.

Namn på den avlidne:
Personnummer på den avlidne:
Senaste adress till den avlidne:
Avled datum (te.x. 2011-01-01):
Har den avlidne efterlämnat fast egendom eller tomträtt?



Namn på företrädare till dödsboet:
Telefonnummer till företrädare:
 

Sidan granskad den 3 januari 2013.

Allmän information

Om Ängelholm

Adress:
Östra vägen 2
262 80 Ängelholm

Telefon: 0431-870 00
E-post: This is an email address

Kundtjänst-öppettider:

Ordinarie öppettider:

Måndag-torsdag: 07.30-17.00

Fredag: 07:30-16:00

Kommunens kundtjänst

Jourtelefon och andra kontakter

Felanmälan

Lämna din synpunkt

Om webbplatsen

Ängelholms kommun på sociala medier

Facebook

Twitter

Instagram

Youtube

Visste du att Ängelholm deltar i Familjens Helsingborgs traineeprojekt?