Ängelholms kommunvapen Ängelholms kommunvapen

Verktygsmeny

Hjälp

Sök på webbplatsen

Chatta med oss

Hej, vill du ha hjälp?



Chatten öppnas i nytt fönster i din webbläsare

Texten i chatten sparas och blir en allmän handling som vem som helst kan begära att få läsa.

Regler och villkor för chatten

Så här ansöker du - steg för steg

Personal kramar en äldre kvinna i rullstol

Foto: Scandinav

 1. Ansök om äldreomsorg i Ängelholms kommun

Du har rätt att ansöka om vilken hjälp som helst. Vilket stöd du blir beviljad avgörs utifrån dina behov.

Enklast ansöker du genom att:

Kontakta Kundtjänst

Kundtjänst hjälper dig att komma i kontakt med en biståndshandläggare. Det är biståndshandläggaren som utreder ditt behov av hjälp och beslutar om vilken hjälp du ska få.

Telefon: 0431-870 00
E-post: This is an email address

Förenklad ansökan

Du som kommuninvånare kan även göra en förenklad ansökan om hemtjänst i form av serviceinsatser som exempelvis städ, tvätt, inköp, matdistribution och trygghetslarm. Du fyller då i blanketten Förenklad ansökan om hemtjänst och skickar den till våra biståndshandläggare på biståndsenheten för äldre.

2. Kontakt med biståndshandläggare

När vi får in din ansökan blir du tilldelad en biståndshandläggare. Kontakten med din biståndshandläggare kan se lite olika ut. När det gäller nya kunder bokar vi oftast in en tid för ett personligt möte i din bostad, men kontakten kan också ske via telefon, beroende på dina behov.

Du väljer om du vill ha med någon på mötet, exempelvis en anhörig eller vän. Syftet med mötet är att biståndshandläggaren under samtalet med dig ska få en bild av dina behov och din situation, som underlag för ett beslut.

Exempel på sådant som ni kommer att prata om under mötet är hur ditt boende och dess närmiljö ser ut, din fysiska och psykiska hälsa, hur din vardag ser ut, hur du klarar att uträtta olika ärenden samt vad du har för intressen.

3. Beslut om äldreomsorg

Biståndshandläggaren gör en utredning som ligger till grund för biståndsbeslutet. Det vill säga beslutet om det stöd och hjälp du har rätt till. Beslutet skickas hem till dig.

Du kan när som helst göra en ny ansökan om dina behov förändras eller det är något som du vill lägga till eller ta bort.

Minst en gång om året ska biståndshandläggaren kontakta dig för att se om din situation förändrats. Du får då ett nytt beslut.

Ditt beslut:

  • Du får alltid ett skriftligt beslut på din ansökan där du får veta vilken hjälp du ska få.
  • Du får även ett skriftligt avslag med en förklaring om din ansökan inte beviljats.

4. Din rätt att överklaga

Vid avslag på din ansökan om insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL) kan du överklaga beslutet. 

I överklagan ska du skriva vilket beslut du överklagar och varför du vill att beslutet ska ändras. Du måste skicka in din överklagan inom tre veckor från det att du fick avslaget. Kontakta din handläggare om du behöver hjälp att överklaga.

Skicka överklagan på beslutet till:

Ängelholms kommun
Hälsa
Biståndsenheten för äldre
Östra vägen 2
262 80 Ängelholm

Sidan granskad den 23 augusti 2017.

Kontakt

Kundtjänst
Tel. 0431-870 00
This is an email address  

Äldrelots
Tel. 0431- 46 80 80 

 

 

Allmän information

Om Ängelholm

Adress:
Östra vägen 2
262 80 Ängelholm

Telefon: 0431-870 00
E-post: This is an email address

Kundtjänst-öppettider:

Ordinarie öppettider:

Måndag-torsdag: 07.30-17.00

Fredag: 07:30-16:00

Kommunens kundtjänst

Jourtelefon och andra kontakter

Felanmälan

Lämna din synpunkt

Om webbplatsen

Ängelholms kommun på sociala medier

Facebook

Twitter

Instagram

Youtube

Visste du att du kan få kostnadsfri och oberoende rådgivning av en energi- och klimatrådgivare?